mandag 1. februar 2016

Logisk kortslutning.

Bobler. Jeg vil bestemme. De skal komme der jeg vil ha dem, og utebli der jeg ikke vil ha dem. Jeg har lest mye på nettet, prøvd meg frem med forskjellige metoder.

Når luft fanges mellom to lag glass blir det bobler. Jeg vil bestemme over boblene, hvor de skal være og hvor store de skal være. På riktig sted med riktig størrelse kan bobler forandre en helt alminnelig glassbit til noe som virkelig fasinerer.





Både jeg og andre (også proffe glasskunstnere!) har brukt mye tid på å løse gåten med hvordan bobler kan styres.

Bobler oppstår når glassets ytterkanter smelter sammen mens det fortsatt er luft mellom lagene. Vanligvis er dette noe jeg prøver å unngå, ved å gi glasset mulighet til å bruke lang tid på å smelte sammen.

Og så er det de gangene jeg faktisk vil ha bobler. Hvordan gjør jeg det? Det er flere muligheter, mange jeg ikke har fått prøvd enda.


Her ser dere hvordan jeg lagde boblene på det øverste bildet. Det er to biter klart glass med blå stringers ("spagetti") av glass mellom. Når stringersene krysser hverandre fanges lufta, og det blir bobler. På det øverste bildet var glassene og stringersene i samme farge.







 Første gang jeg prøvde meg på bobler brukte jeg faktisk natron mellom to blanke glass. 



Med begrenset suksess, må jeg si. Den ene ble ok, men de to andre ble svarte der glasset trakk seg sammen inn over natronet. Uansett, jeg tror denne teknikken kan fungere, det gjelder bare å finne riktig mengde og plassering av natronet. 

Det var en onsdag, jeg satt konsentrert om bobler og hvordan jeg skulle få bestemme størrelse og plassering. Så var det lunsj, med en kopp te og hyggelig selskap.

Tilbake på hobbyrommet var jeg klar for neste prosjekt: Snøkrystaller. De kan være utrolig vakre, og jeg jobber med å finne en måte å bruke dem i glassmykker. 


Snøkrystaller med bobler! Slett ikke det som var planen. Men hva annet kunne jeg vente når jeg fylte på med stringers (som jeg før lunsj hadde brukt til å lage bobler) og la et klart glass oppå? 

Men jeg må nå uansett si at både bobler og snøkrystaller virker lovende, og jeg skal finne en måte å bruke det.

2 kommentarer:

  1. Utrolig kult. Det du holder på med her i glass, har vært en drøm jeg lenge har hatt. Etter at jeg hadde Camilla Prytz som mentor. Men jeg fikk aldri noe innblikk i hvordan hun jobber. Jeg lager selv smykker, og det er jo alltid ønskelig å lage alle delene selv.
    Så kos deg masse med eksperimentering læring og testing. Og til slutt nydelige resultater.Flinkingen. *(misunnelig, ja)*

    SvarSlett
  2. Takk for det. Glass er virkelig spennende å jobbe med, anbefaler deg å prøve hvis du får sjansen.

    En ting jeg sliter litt med er å få tak i smykkedeler, kjeder, hemper etc. Jeg finner selvfølgelig mye på e-bay, men der kan man jo ikke stole på at "sølv" faktisk er sølv. Har du tips til steder med bra utvalg av nikkelfrie smykkedeler? Og så ville jeg gjerne sett bilder av smykker du har laget.

    Hvor er det blitt av bloggen din? Klikket inn for å se om du har lagt ut noen nye bilder, men det kom ikke opp noe.

    SvarSlett