mandag 15. februar 2016

Jeg prøver meg på fat...

Dette er mitt første forsøk på fat:


Det var mye jobb å få det til, og de mange smale, diagonale stripene var vanskelig å skjære pene. Noen av dem var så smale at det var vanskelig å få knekt dem. Og for å utnytte glasset best mulig la jeg selvfølgelig kuttene så langt ut i kanten jeg kunne. De skrå endene ble veldig vanskelige å kutte jevnt og pent, så en del "klippet" jeg med en mosaikksaks, og resultatet ble som forventet: Ujevne og hakkete kutt. Min erfaring fra smykker er at slike ujevnheter forsvinner under brenning. Så i mitt hode var fatet nå klart for brenning.

Jeg var ganske stolt, jeg hadde jobbet med dette noen timer, jeg liker fargene og mønsteret, og gledet meg til å se det ferdige resultatet. Stolt som jeg var, og spent på om andre hadde noen råd å komme med, postet jeg det på en facebookside for glassentusiaster (https://www.facebook.com/groups/AAEGlassjewelry/), som jeg til min store glede har funnet. Der er det både proffe og amatører, og du får råd, ikke bare "Ååååååååååååå, sååååååå fint" når du legger ut bilder. Det var der jeg lærte at glasset ikke vil smelte sammen og tette hullene, men heller trekke seg lenger bort fra hverandre. Det vil da føre til større "hull", og områder hvor glasset er tynnere enn det skal. Nå er jeg i tenkeboksen, vurderer hva jeg skal gjøre med det. Noen av stripene kommer jeg til å skjære på nytt, de andre lar jeg kanskje være som de er eller prøver å fylle ut litt.

Jeg var så heldig at hun som driver siden, Tanya Veit, svarte meg og kom med råd. Og roste meg for å velge et så vanskelig prosjekt som første fat. Det er jo typisk meg, jeg tenker på hva jeg har lyst til å lage, ikke hvor lett/vanskelig det er. (Heldigvis prøver jeg igjen selv om 1. forsøk bare var 50% vellykket. Det er sånn jeg lærer.) På den andre siden, når jeg veileder andre, anbefaler jeg at de starter med noe som er forholdsvis enkelt.

I mellomtiden skal jeg prøve meg på et enklere fat, et med striper i sølv og to blåtoner. Jeg har dekaler ("skyvebilder" på godt norsk, det antar jeg alle har hørt om? Kort fortalt, det er ark som du legger i vann alt fra noen sekunder til et par minutter for så å overføre fargen/motivet fra papiret til glasset) i de fargene.

Dekalarkene jeg skal bruke.
  Det blir nok det første fatet jeg brenner, det er greit å la første forsøk være noe jeg ikke har brukt alt for lang tid på å få til. Vanligvis trengs det også noen forsøk for å finne riktig brennkurve, både for full fuse (sammensmelting) og slumping (glasset legges i en form og bøyer seg etter den når det varmes opp).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar